Motivation!

Den avundsjuke Guldmedaljören

"Tjena mackan! Jag trodde då aldrig att jag skulle följa en blogg, men nu gör jag det.. Tycker du skriver mycket intressanta saker om än lite sällan! Jag är iaf en grabb på 23 vårar som är ganska exakt lika stark som dig men har dock inte en lika välsvarvade hydda! Lite orättvist tycker jag. Men jag får väl skylla mig sjäv då jag är ganska lat. Jag undrar iaf om du har nåt bra tips på hur man kan hålla kosten och orka ta sig i kragen och träna regelbundet.. Vad driver dig liksom? Jag är vad man kan kalla en periodare.. Tränar hårt och äter bra en månad och sen motsatsen en månad. Måste hitta diciplinen!Tacksam för svar och tips! Hade bra från 1:a plutons främste 58; are"



För det första: Jag känner mig väldigt hedrad och glad över att få dessa komplimanger av ingen mindre än Breda Ryggen. Att ha ett riktigt grovt monster som är avunsjukt på en är sjukt inspirerande!

Angående motivationen så är det absolut bästa tipset för att hålla kosten enligt mig ätardagar. Jag har själv kört en ätardag i veckan nu under deffen (lördagar eller fredagar) och det har funkat riktigt bra. Poängen med ätardagar är att du dels under veckan kan stå ut med lite tråkigare mat då du vet att du under exempelvis lördagen kan käka goda saker. Ätardagar är även ett bra sätt att förhindra överträning då kroppen får en god chans att återhämta sig. Nyckeln är dock att inte dra i sig 2 dubbelpizzor under ätardagen utan försöka hålla ätandat inom rimliga nivåer. Jag själv satsar på att äta mycket kolhydrater (paj, godis, sushi etc). 



Mitt andra tips är att ha ett fast schema där du kartlägger träningen genom exempelvis en träningsdagbok. Försök att hela tiden slå dig själv från förra passet (kan låta gay att tävla mot sig själv, men det funkar =). Om du hela tiden utvecklas kommer du få mersmak och vilja fortsätta. Detta är särskilt sant när det kommer till basövningarna. Alla vill ha höga siffror i mark, bänk och böj. Låt detta tjäna som en morot. Om du hela tiden vet att du kommer vara lite starkare nästa pass kommer du utan tvivel känna dig motiverat att dra och pumpa. 

Alltså, kartlägg dina resultat och sträva varje pass efter att förbättra dig själv. 


Ett tredje tips är även att inte se träningen som någonting som du måste göra. Se det istället som en rolig grej. För min del är ofta gymmet min höjdpunkt på dagen (exempelvis om jag har jobbat eller pluggat hela dagen är det grymt skönt att bara koppla bort allt annat och kötta). 

Vad driver mig?

Det finns tusen och åter tusen anledningar till att jag pumpar. Att jag lägger in en extra växel beror väl i nuläget på att jag velat se ut likt följande man sedan jag var 17 år. 



Det är även sjukt kul att få komplimanger =). Det är en viktig motivationsfaktor! 

I övrigt har jag skrivit detta (något kortare) inlägg http://mackansvarar.blogg.se/2012/april/svar-angaende-mig-motivation.html

Hoppas det går bra med pumpandet!

 

/Din vän Follin

Trackback
RSS 2.0