Ketogena dieter och LCHF

"Vet du någonting om ketogena dieter? Har hört att det ska vara bra... Bra blogg annars!"



En ketogen diet går ut på att man max äter 100 gram kolhydrater per dag. Det är alltså en variant av LCHF. LCHF kan följas mer eller mindre strikt, som bilden ovan visar betyder förkortningen low carb- high fat, vilket betyder att ens kost ska bestå av mindre kolhydrater och mer fett och protein. 

LCHF i teorin: Teorin bakom dieten går ut på att äta som vi gjorde när vi var stenåldernsmänniskor, alltså då vår diet bestod av sådant som vi jagade eller hittade i naturen. Kött, fisk och nötter är exempel på födor som vi är naturligt programmerade att äta. Detta i kontrast till vete och andra kolhydratskällor (sådant som vi odlar) som vi bara ätit under några årtusonden (några årtusonden är vårt fall än väldigt kort period, evolutionärt sett).  



En av poängerna i kostupplägget är att kroppen ska anpassa sig till att bränna fett i större utsträckning då den får fett istället för kolhydrater via kosten. Vidare så upplever många som äter enligt LCHF att de har uppnått högre mättnadsgrad (fett mättar bra och du äter mycket fett) och att de till stor del tappat sötsuget. Dessutom är det viktreglerande vilket innebär att det är bra för väldigt feta människor. Det finns väldigt många fördelar både ur ett hälso- och viktminskningsperspektiv. 

LCHF i praktiken: Alltså; Ät inga kolhydrater. Om din vanliga middag exempelvis består av ris, fisk och grönsaker, ta då bort riset och stek fisken i mer smör och tillsätt olivolja till grönsakerna. Här nedan följer en bra genomgång av vad man kan äta. Texten är direkt saxad från http://www.kostdoktorn.se/lchf/.
"
  • Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
  • Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
  • Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
  • Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
  • Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
  • Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
  • Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.
"

Varför äter inte Mackan enligt LCHF om det nu är så bra? Kort och gott för att mina muskler vill ha kolhydrater som bränsle! Efter avslutat pass vill jag trycka i mig kolhydrater som blir till muskelglykogen för att kunna användas som bränsle vid nästa pass. Om jag skulle hoppa över kolhydraterna skulle jag tappa vätska och energi i musklerna vilket jag inte vill i jakten på att alltid prestera på gymmet. Med detta sagt finns det många som gymmar och kör LCHF. 

Vidare så kan jag absolut rekommendera LCHF till de personer som i första hand vill gå ner i vikt och som inte har muskelbyggande som prio 1. Jag vill även tillägga att under de dagar då jag inte tränar håller jag kolhydraterna till ett minimum och försöker istället optimera mitt fettintag. Detta då jag inte äter så mycket fett när jag tränar då detta utrymme lämnas till kolhydraterna. Alltså passar jag på under vilodagarna att äta mycket fett. 



Jag kan varmt rekommendera sidan http://www.kostdoktorn.se/ för den som är mer intresserad, vidare har mannen bakom sidan skrivit en bok, Matrevolutionen, som jag också varmt kan rekommendera. Ett varningens ord är dock att hela tiden vara källkritiskt, LCHF-anhängare kan bli ganska fanatiska i sin tro på dieten. Som sagt det är en bra diet men kolhydrater är inte roten till allt ont ;). 

/Mackan

Kommentarer
Postat av: willy

Asiaterna är ju en massa kolhydrater (läs ris). Är det kombinationen av fett och kolhydrater som fäller oss och som asiaterna inte kör på?

2012-03-07 @ 18:23:10
Postat av: Anonym

Har läst massvis om att LCHF är väligt dåligt för hjärta och blodkärl just av den höga mängden fett vilket leder till åderförkalning etc under längre "användande". Många läkare föraktar denna bantningsmetod, hur förhåller man sig till denna information?

2012-03-07 @ 19:33:51
Postat av: alex

Osignerad-

Det är aldrig klokt att följa "extrema" dieter under längre perioder. Att nolla kolhydrater(eller ett väldigt begränsat intag) är extremt, således ingenting man bör göra under längre tider.

Sen kommer man alltid kunna hitta studier som stödjer det man vill, LCHF fanatiker kommer kunna länka till en massa studier som pekar på de positiva effekterna, precis som motståndare kommer påvisa studier likt de du har läst. Källkritik är A och O. Men grund regeln är ändå att en balanserad kost är det bästa. (Sen blir det såklart en diskussion om vad som är en balanserad kost)

2012-03-07 @ 20:18:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0