Videor: Flyes






Som efterfrågat är här videor på hantelflyes och uppåtlutande hantelflyes.

Teori: Hantelflyes sägs bygga bredd på brösten medan pressar sägs bygga djup. Hurvida detta stämmer eller ej vågar jag inte säga. Jag kör flyes för att jag tycker att den tar bra och för omväxlingens skull. 

Praktik: Målet är att krama rörelsen istället för att, som under bröstpress, pressa. Du kan med fördel tänka dig att du har ett träd ovanför dig som du ska krama om. I toppenläget behöver du inte stanna genom att slå ihop hantlarna utan kan stanna med hantlarna någon centimeter från varandra, detta kommer att ge bättre flyt under rörelsen. Som ni ser så går jag inte särskilt djupt i mitt utförande, syftet med detta är att undvika belastning på bicepssenan och axlarna. Jag kör nästan aldrig uppåtlutande hantelflyes, detta då jag hittar mycket bättre kontakt med den raka varianten. 

Flyes går även att köra i cablecrossen. Utförandet är liknande där den kramande rörelsen är definierande för övningen. Slutligen bör det tillägas att det inte lönar sig att vara viktkåt under hantelflyes, övningen är till för att hitta bra kontakt med brösten, inte att flytta tunga vikter, dessutom är det relativt lätt att skada sig med denna övning.

/Mackan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0