Värdet av en bra PWO-rutin!

Fick en fråga angående pwo:s (pre-workoutprodukter) och tänkte besvara den via en djupare genomgång.



PWO-rutiner i teorin: Att ha en riktigt bra pwo-rutin är en vital del till ett riktigt bra pass. En pwo-rutin går alltså ut på att tagga igång sig själv så mycket som möjligt innan gymmet för att kötta maximalt under passet. Det är både en mental och en fysisk del. Den fysiska delen ligger i att ta någonting som gör att kroppen blir piggare. Den mentala delen ligger i att hamna i en sinnesstämning där du känner dig som en bärsärk som just doserad x-antal flugsvampar.

Den fysiska delen/ Pre-workoutprodukter:
Det finns ett stort antal PWO:s på marknaden, många är ganska lika varandra, med snarlika ingredienser. En vanlig sådan är beta-alanin som framkallar de stickande känslorna i huden. De finns vissa produkter man ska passa sig för då de kan innehålla olagliga ämnen (brukar inte vara dopingklassat, utan klassat som narkotika). Tänkte nedan ge en liten recension på de olika produkter jag testat.



Red Bull:
Alla har säkert druckit en Red Bull någon gång så ni vet vad som är att vänta. Jag gillar Red Bull, den piggar alltid upp kroppen. Tar den sällan innan träning av ekonomiska skäl utan dricker det i undantagsfall och under tentor. I stort är det en bra produkt som man kan unna sig på dagar då man känner sig i behov av en energikick.

Rage: En bra produkt från svenska Fairing. Känner mig alltid rejält taggad när jag druckit denna innan ett pass, ger även bra tryck och fokus. Ett varningens ord är dock att inte ta den allt för ofta, speciellt inte om man har en känslig mage. Ibland kan man istället bara må illa av den, så drick med måtta =). 

Superpump: Kände inte av den alls tyvärr. Har dock vänner som rekommenderat den. 

Jack3d: Samma som ovan, märkte ingenting när jag testade den. 

Kaffe: Återigen en produkt som knappast behöver någon introduktion. För mig funkar kaffe väldigt bra i upppiggande syfte. 

Frukt: Att ta en frukt eller någonting annat med kolhydrater i ett tag (30 min) innan träning kan vara både uppiggande och bra som energi under passet. Ät dock inget protein då vi innan passet kommer ta vårt EAA.

Vi har alltså lite att välja på. Viktigt att nämna är att man inte nödvändigtvis måste äta eller dricka någon speciellt innan träningen, är man pigg och taggad ändå är det bara att köra på!

Den mentala delen/Enter rage



Att uppnå den sköna sinnestämningen innan ett hårt pass görs lättast genom att lyssna på någon hård, bra musik. Vissa vilsna själar har ännu inte insett värdet av Metal och andra tunga musikgenrer. Om du är en av dem, misströsta icke! Så länge du har någon musik du kan tagga till rejält till är det bra. Allt handlar egentligen om att du ska bli så motiverad som möjligt, om du gör det genom ABBA så är det precis lika bra som om du gör det genom Raubtier. 

Vidare kan du se till att göra varje gympass till ett speciellt tillfälle, om du gillar att köra exempelvis marklyft, så kan du gå och tänka hela dagen (eller dagen innan) på hur skönt det kommer bli att ta ut dig max under den övningen. Sätt även upp mål för träningspasset innan du drar till gymmet. Dessa mål bör förslagsvis vara att göra fler reps alternativt höja vikten från föregående pass. 

PWO-rutin i praktiken/Mackans rutin



Den fysiska delen av min rutin består oftast av en stor kopp kaffe och ett äpple/päron. Detta görs 30-20 minuter innan passet. Under tiden jag dricker mitt kaffe och äter min frukt lyssnar jag på de hårdaste låtar jag hittar (har en Spotify-PWO-lista). Medan jag packar mina gymgrejer ökar jag volymen och känner hur jag börjar komma in i den rätta sinnesstämningen. När det är dags att dra till gymmet är jag i det ultimata tillståndet för att prestera så bra som möjligt!

/Mackan
Trackback
RSS 2.0