Stretching!

Fick igår en fråga rörande stretching, vilket jag givetvis med glädje besvarar.


På bilden: Yours truly för några år sedan.


Låt oss till att börja med slå hål på 2 vanligt förekommande myter kring stretchingen.

1)
Man måste stretcha efter styrketräning/konditionsträning i syfte att förbättra återhämtningen samt att motverka träningsvärk. Motsatsen är närmare sanningen då stretching skapar små sår i muskelvävnaden utan att bidra med muskelväxande signaler till kroppen, vilket medför längre återhämtningstid (och även längre träningsvärk).

2) Man får "korta" muskler om man inte stretchar. Jag har absolut ingen aning om hur denna myt kom till. Jag har heller ingen aning om varför. Hur som helst är det bara en myt.

Som vi ser är stretching otroligt överskattat. Med detta sagt finns det bara ett sätt att bli riktigt vig. I mina yngre dagar stretchade jag benen varje dag för att kunna göra flashiga höga sparkar, jag kombinerade även detta med rörlighetsövningar för benen (vilket gav bra resultat). Balletdansöser har för övrigt mycket bra övningar för vighet och rörlighet.

Mackan rekommenderar: Om du inte har som mål att bli väldigt vig finns det få incitament att stretcha, som vi ser ovan kan det till och med vara negativt för träningen. Jag kör ingen stretching alls nu (bara ibland under de perioder då jag kör kampsport).
Om du vill vara vig och samtidigt styrketräna, lägg då in stretchingen vid rätt tillfälle. Helst på vilodagarna eller vid en annan tidpunkt på dagen än ditt gympass. Efter gympasset vill du att kroppen ska ha full fokus på att bygga muskler inte att göra extra repareringsarbete för stretchingens skull.


/Mackan

Kommentarer
Postat av: Anonym

I knew it, Bitches will cry.

2012-01-27 @ 23:07:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0