Angående kondition inför GMU

Tjenare Marcus, hoppas det står bra till med dig. Hade fundering till dig. Jag ska ju försöka börja med konditionsövningar. Tips? Har bestämt mig att jag ska satsa på GMU igen och denna gång ska jag vinna!



Jag tycker att det är otroligt roligt att du bestämt dig för att satsa på GMU och hoppas verkligen att du kommer in. I armén ställs det höga krav på din fysik, du behöver vara både stark och uthållig. Jag skulle rekommendera att du blandar långdistanslöpning med intervallträning. Ett schema skulle eventuellt kunna se ut så här:

Dag 1: Långdistans 5-7 km i lagom takt (så att du springer hela tiden). Dag 2: Samma som dag 1. Dag 3: Vila. Dag 4: Intervallträning ca 30 min. Dag 5: Samma som dag 4. Dag 6: Vila. 

Intervallträning: Intervallträning består av korta rusher, alltså att du springer allt vad du kan i exempelvis 50 meter för att sedan vila i ca 30 sekunder för att sedan upprepa proceduren. Om man har någon bra backe i närheten så kan det vara ett tips att rusha uppför den ett antal gånger. Det går självklart även bra på planmark. Intervallträning har ett antal fördelar framför långdistanslöpning. För det första är det inte negativt för muskeluppbyggnaden då de hormoner som utsöndras vid intervaller är mer lika de som utsöndras vid styrketräning (i kontrast till långdistans)*. För det andra så är det mer tidseffektivt, man kan på bara 20 minuter köra slut på sig själv ganska ordentligt (tänk dig att du ska ställa upp i 60-meterslopp under 20 minuter). 

*Ett tydligt exempel på detta är om man jämför marathonlöpare med sprinters.

Alltså, om vi bara är ute efter det estetiska rekommenderar jag varmt att man bara kör intervallträning när man konditionstränar.

Dock klarar vi oss i detta exempel inte helt med bara intervallträning då jag av egen erfarenhet vet att långdistanslöpning är viktigt om man ska vara i det militära. Därför tycker jag att frågeställaren med fördel även kan köra långdistanslöpning. Precis som på gymmet bör du hela tiden se till att förbättra dig. Om du exempelvis har en sträcka som du bestämt dig för att köra som är 7 km vill du hela tiden ta tid för att kunna slå det till nästa gång. A och o här är alltså att för varje löpningspass alltid ha en bättre tid, då kommer din kapacitet öka. 

Övriga tips: Se till att hitta en löpstil som passar dig. Viktiga saker att tänka på är att inte krumma för mycket med ryggen då andningen kommer att försämras. Se till att vara relativt tom i magen när du beger dig ut och springer, håll är otroligt demoraliserande att få mitt i sträckan, vidare så vill du vara så lätt som möjligt när du springer då mindre energi kommer gå åt (se dock fortfarande till att ha tillräckligt med energi i kroppen). Slutligen kan jag rekommendera Den siste mohikanen- soundtracket att ha i mp3:n när du springer, eller annan skön musik :) .



Kör hårt och lycka till!

/Mackan



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0