Fråga angående strongliftschema!

"Hejsan! Funderade över en sån sak som strongliftschemat. vad anser du om det? Verkar intressant, dock skulle jag gärna lägga till nån övning som koncentrerar sig specifikt för bakaxlar samt möjligtvis en vadövning. Men de sägs ju uttryckligen på deras hemsida att man enbart gör schemat mer ineffektivt genom att lägga till övningar. Har du någon som helst erfarenhet utav detta? Förstår att det såklart skiljer sig från person till person, men som allmän riktlinje bara. Har tidigare kört 4 samt 5-split. Men känner att det räcker med 3 dagar i veckan p.g.a fysiskt tungt arbete. "



Tjena!

Jag har själv ingen erfarenhet av strongliftschemat. Dock är det som du säger väldigt intressant då det fokuserar på tunga basövningar, precis som mina scheman alltid gör. Jag förstår dock inte riktigt tänket bakom varför det skulle vara ogynnsamt att köra fler övningar. Jag tycker absolut att du kan köra fler övningar (baksida axlar och vader) i vilket schema som helst, detta så länge fokus fortfarande ligger på basövningar. 

Att träna 3 dagar i veckan räcker ofta utmärkt, speciellt om man har ett fysiskt krävande jobb, dock är det inte ett hinder mot att lägga upp träningen i ett 4- eller 5-split. Men testa du strongliftschemat inklusive extra övningar där det behövs. Återkom gärna med en rapport om hur det känns om några veckor =).  

Mvh

Marcus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0