Angående frukost.

Tänkte idag leka myth-buster och resonera lite angående "dagens viktigaste mål".



Myten om att frukost skulle vara dagens viktigaste mål har funnits med oss länge och är djupt inrotad i den svenska folksjälen. Därför tänkte jag, likt en exorcist, driva ut denna osanning.
 

När är frukost nödvändigt? Jag tänkte börja med att ta upp de tillfällen då frukost faktiskt fyller en funktion, på så sätt blir det lättare att sluta sig till när frukost inte är nödvändigt.

1) För hardgainers. Om du behöver få i dig x antal kalorier per dag för att gå upp i vikt och använder mycket energi för att tillgodogöra dig styrkeresultat på gymmet. 

2) Hård kroppsarbete. Arbetar man hårt med kroppen kan timmarna fram till lunch bli väldigt långa om man inte fått i sig energi innan. Exempelvis så testade jag en gång under värnplikten att hoppa över frukosten i förmån för en halvtimmmes extra sömn, det var en otäck upplevelse. Viktigt att notera är även att de som arbetar hårt med kroppen (min erfarenhet: värnplikten, gårdsarbete) även omsätter mer kalorier än de med andra sysselsättningar vilket gör att de har ett större utrymme för kaloriintag. 

3) Hotellfrukostar (så här i semestertider). Detta främst av den anledningen att hotellfrukostar ofta är en vital del av upplevelsen om man är ute på semester, då är det dumt att vara för strikt, semestrar är trots allt till för att slappna av. Dessutom kan det vara bra med extra energi på morgonen om man exempelvis ska gå runt i en ny spännande stad hela dagen. (Jag tog med denna punkt då hotellfrukosten får respresentera de tillfällen som är undantag från vardagen). 



När är frukost onödigt?

1) Kort sagt; Vid övriga tillfällen än ovan. För det första är de flesta människor inte ens hungriga på morgonen, de som är det kan förmodligen vänja sig av vid det efter några dagar. Detta är även helt naturligt, utan att vara någon forskare på evolutionshistoria* vågar jag påstå att våra förfäder för 20 000 år sedan inte åt det första han gjorde när han vaknade. 
För det andra så sparar du tid på att inte äta frukost, tid som kan användas till längre sömn exempelvis. Om du, likt de flesta, inte har ett väldigt fysiskt krävande jobb behöver du inte den extra energin som frukost ger utan kan med fördel vänta fram till lunch (11-12) med att äta. Om du måste prestera mentalt och känner dig seg finns ju alltid kaffe. 

*Har dock läst min beskärda del av ämnet

Slutsats: Såvida du inte är en riktig hard gainer eller vid måltiden direkt efter gymmet så finns det ingen anledningen att äta om du inte är hungring, spara de kalorierna till ett tillfälle då du är hungring istället. Jag är exempelvis aldrig hungrig på morgonen utan föredrar att äta senare på dagen, mitt största intag av kalorier ligger givetvis efter avslutat gympass. Om du däremot alltid är hungrig på morgonen och aldrig känner dig hungrig efter middagen är det så klart inget fel i att äta frukost och skippa intag av mat efter middagen. 




Vad säger studierna? 

Det finns forskning som visar en korrelation mellan ett högt bmi och att inte äta frukost. Detta beror bland annat på att de som hoppar över frukost i övrigt har en rörig vardag med osunda kostvanor, vidare har de även en tendens att överkompensera för den missade frukosten genom överätning av osunda alternativ senare på dagen. För att klargöra handlar det här om personer som exempelvis äter pizza och andra ogudaaktiva kaloribomber. 

Det viktiga är dock att inse att studierna som gjorts inte visar på någon kausalitet mellan att hoppa över frukost och att vara tjock. Korrelationer kan man hitta lite över allt i samhället. Ett roligt exempel är hårdrockare och långt hår. Hårdrockare har ofta långt hår = korrelation. Får man långt hår av att lyssna på hårdrock =(nej- hade man det hade det hetat kausalitet). Vi kan alltså tillämpa detta till frukostintagets vara och icke-vara. Blir man fet av att inte äta frukost enligt studierna? Nej. 

Slutsats: Det finns ingenting magiskt med frukost och det är definitivt inte dagens viktigaste mål (målet efter gymmet innehar den platsen). Om du inte är hungrig på morgonen, ät inte, spara de kalorierna till senare. 

/Marcus

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: EnKlenis

För att ligga jämt i blodsockret under hela dagen är jag tvungen att käka frukost, jag tränar oftast före lunch. Är värdelöst att träna om du har lågt blodsockret, du prestrerar sämre och har svårare att hålla fokus, nej jag har inte diabetes :)

2012-08-25 @ 09:10:46
URL: http://enklenisdagbok.wordpress.com
Postat av: Mackan

Ok. Jag upplever snarare att jag ligger jämnare i blodsockret om jag äter färre större mål.

2012-08-25 @ 09:44:58
Postat av: Jocke

När du ligger på offseason alltså byggning, hur högt överskott ligger du på? Vad anser du om bulk, är det ett måste för att bygga så mycket massa som möjligt?

Hur lägger du upp bulken, måltider, intag etc. Nämligen börja bulka om 2veckor och skulle behöva lite tips. :)

2012-08-26 @ 10:49:01
Postat av: Anonym

När du kollar på bilder eller ser dig själv i spegeln inser du själv hur bra resultat du har fått? och att inte många lyckas bli lika stora som dig på den tiden du lyckats :) Skulle du vilja säga att det beror på att du har bra genetik för muskelbygge eller att du tränat "bättre" än de som inte upnåt liknande resultat?

Grym blogg för övrigt!

2012-08-26 @ 23:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0