Deffråd till en trogen läsare! :)

"Tjena Mackan,

underbar blogg och youtubekanal :) jag ska köra min första deff någonsin nu (tror jag) efter 2 års hårt slit. har gått från 77kg till 96kg på mina 192 cm. Det känns som jag måste skala bort lite fett för att kunna fortsätta bygga då jag har nått en ganska hög fett procent. Vad tycker du? Ska jag köra en en hård deff? 10-12kg eller en lätt till kanske 90kg. Vet inte riktigt hur jag ska göra för jag vill ju helst bygga men inser ju att det kanske inte är optimalt just nu med tanke på min kropp. Samtidigt känns en deff lite fel då jag inte har så mycket muskler och lär inte se bra ut om jag går ner till typ 87kg. 

Vad tror du?

första två bilderna var innan jag började gymma mars 2011 vägde då 77kg på 192cm. sommaren innan hade jag kört 3 månader gym lite sporadiskt. Har idrottat hela mitt liv bandy, fotboll.

resten av bilderna är från denna månad vägandes 96kg morgonvikt på 192cm. har dokumenterat allt sen ja började styrketräna.

mvh

Ante!"
 

Tjena mannen! Grymt att höra att du gillar bloggen och youtube-kanalen :)
 
Först och främst! Jävligt bra jobbat! Det syns tydligt att du lagt på dig en hel del muskler, ser grovt ut, kul att se! 
 
 
Jag tycker inte du på något sätt nått en kritisk punkt vad det gäller fettprocenten. Dock så tycker jag att en deff till sommaren vore en bra idé. Eftersom du inte ligger på någon jättehög fettprocent, skulle gissa på 15-17 % så behöver du nog inte deffa stenhårt, speciellt inte sen det blir din första deff, går man ut för hårt är det lätt att det går fel, speciellt om det är första gången. 
 
Jag tycker du ska göra en lättare deff. Sikta på att gå ner till ca 90, förmodligen kommer du att gå ner mer i vikt, jag har i alla fall för vana att underskatta den mängd vikt jag går ner. Jag skulle börja i mitten av Mars, och sätta slutdatum någonstans i Juni. Då har du tid på dig att gå ner i vikt och att hinna med misstag (misstag i form av sjukdomar etc). 
 
- Sikta på att gå ner till ca 90 kg, titta dock snarare i spegeln än på vågen
- Bli inte förtvivlad om du går ner mycket i vikt utan att tappa märkbart med fett, det kommer att försvinna en hel del vatten också. 
- Gå långsamt framåt, trappa succesivt ner på kaloriintaget. 
- Se till att behålla styrkan hela tiden; Tappar du i styrka kommer du tappa muskelmassa. 
 
Jag tror att det kommer se grymt ut om du går ner en del i fett! Tänk dock på att det är första deffen och därmed den svåraste, se även till att lära dig så mycket som möjligt om hur din kropp fungerar när du går ner i vikt, alltså hur du svarar på olika saker.
 
 
/Mackan

Kommentarer
Postat av: Ante

tack för feedbacken :)

Drar ner lite på carbsen ligga runt 200 i början kanske, kör enbart på "rena" proteinkällor alltså fettsnåla, adderar lite bra fett och siktar på 90kg då. ca 8-10 veckor så får vi ser hur det ser ut. Men visst tappar man mest de första veckorna och sen börjar det avta lite?

mvh
ante

2013-03-01 @ 17:48:23
Postat av: Mackan

Exakt. Mycket av vikten i början är dock vätska.

2013-03-02 @ 11:21:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0