200 kg i knäböj (äntligen)

 
 
Så sjukt skönt att ha klarat detta mål.
 
 
/Mackan

Videologg 14. Periodisk fasta

 
 
Till Teddiepls. 
 
 
/Mackan

Mars

Mars är krigsgudens månad. Mars kanske är mer känd som Ares (det förra är det romerska namnet och det senare är det grekiska namnet). 
 
 
Mars är även för en hel del (mig inkluderat) sista rycket innan deffen drar igång. Jag har fortfarande några mål kvar att hinna med innan deffen:
 
200 i knäböj.
 
10 x 65 i hantelpress.
 
50x 10 i axelpress.
 
 
Har väldigt bra form för tillfället så deffen kommer förhoppningsvis gå ganska snabbt i bemärkelsen att jag kommer nå mitt mål om ca 8% i kroppsfett relavivt snabbt!
 
Imorgon kommer en videologg angående periodisk fasta!
 
/Marcus Aurelius Latissumus (för att fortsätta på det romerska temat)

Challenge 2. Dead lifts and chins

 
/Mackan

Videologg 13. LCHF i ett större perspektiv

 
/Mackan

Facebook-sida.

Hej kära läsare! Jag har nu skapat en Facebook-sida vid namn Latsbrah. Denna sida kommer uppdateras med lite mer bilder och diverse medan bloggen fortfarande kommer vara min "seriösare" plattform. 

 

Som ni säkert vet så uppskattar jag det otroligt mycket om ni går in och supportar sidan. Detta är av två anledningar: Först och främst är det kul att folk gillar det man gör och till och med kanske blir inspirerade. För det andra så kommer mina möjligheter till sponsring och diverse äventyr (representationer, tävlingar utomlands, etc) bli mycket större, detta då sponsorer ofta går på hur många followers man har på Facebook samt Youtube. Så om ni gillar det jag gör, gå jättegärna in även på Youtube och subscriba och gilla mina videos. Det kanske inte verkar som en stor grej men det värmer ordentligt när man får uppskattning. Vill även passa på att ge ett stort jävla tack till alla som stöttat mig hittils! 

 

I övrigt kommer jag att bulka i några veckor till för att sedan inleda The Deff of Glory vilken jag har stora förhoppningar på. Till sommaren är det god-mode som gäller, inget annat är aktuellt, bestämde mig direkt efter tävlingen i December att inte vila en enda dag från detta mål. 

 

 

 


Dagens utmaning

 
 
/Mackan

Videologg 12. Kalorier under bulk/deff

 
/Mackan

Videologg 11. Vad jag äter under en dag

 
/Mackan

Dagens meme + dagsformen

 
 
:)

Videologg 10. Kosttillskott under deff

 
Har suttit och läst väldigt, väldigt akademiskt skrivna texter inom den ädla vetenskapen, ekonomisk historia, om ni undrar varför jag verker smått seg :). 
 
/Mackan
 
 

Vidare: 
 

Knäböj 190 kg

 
Det börjar närma sig 200 nu :). 
 
 
Även ett stort grattis till min vackra flickvän som drog 300 (!) i benpressen idag. Valkyrie-mode!
 
 
/Mackan

Dagens meme

 
Hittar på Gym Memes Facebook. Väldigt talande för internetkrigare som klagar på utförandeform trots att de själva är ogrova/feta. :)

Frågor och svar

"Jag springer 3 ggr/vecka och styrketränar varannan dag. Är det bäst att ta löpning och styrka samma dagar?

Jag äter oftast middag och tränar sedan. Ska jag äta middag efter träning eller vad är lämpligt att äta efter jag tränat?

Ibland orkar jag inte träna så hårt. Ger det något om man tränar lite typ gör 25 x2 armhävningar eller är det helt meningslöst?

Hur många sek vila mellan repetitioner när man gymmar?

Är det framförallt träning med vikter som ger resultat när man vill bygga muskler?

När är det viktigast att äta rikligt med protein, på träningsdagar eller vilodagar?

Om jag vill äta upp mig lite ska jag äta någon speciell mat då eller bara äta mer?
Ska man äta ofta eller som vanligt?

Vilka frukter/grönsaker tycker du är bäst att äta?

Det var det jag hade nu, men återkommer när jag kommer på nåt mer!"

 


Tja!

-Nej, lägg styrketräningen och löpningen så långt från varandra som möjligt. Resultaten motverkar nämligen varandra (dvs de olika hormon som utsöndras vid respektive aktivitet). 

 

-25x 2 armhävningar är bättre än ingenting. Även om det så klart inte ger lika bra resultat som lite god gammal hederlig bänkpress. 

 

- Kolla videologg 4.

 

- Ja, styrketräning är helt klart det absolut bästa sättet att bygga muskler på allt annat är gay. 

 

- Både och!

 

-Det är bara att äta mer, måltidsfrekvensen spelar ingen roll, kalorier in vs ut avgör om du går upp eller ner i vikt. 

 

-Jag har en personlig fäbless för äpplen och mandariner.

 

Jag finns här för fler frågor :)

 

/Mackan

 


Deffråd till en trogen läsare! :)

"Tjena Mackan,

underbar blogg och youtubekanal :) jag ska köra min första deff någonsin nu (tror jag) efter 2 års hårt slit. har gått från 77kg till 96kg på mina 192 cm. Det känns som jag måste skala bort lite fett för att kunna fortsätta bygga då jag har nått en ganska hög fett procent. Vad tycker du? Ska jag köra en en hård deff? 10-12kg eller en lätt till kanske 90kg. Vet inte riktigt hur jag ska göra för jag vill ju helst bygga men inser ju att det kanske inte är optimalt just nu med tanke på min kropp. Samtidigt känns en deff lite fel då jag inte har så mycket muskler och lär inte se bra ut om jag går ner till typ 87kg. 

Vad tror du?

första två bilderna var innan jag började gymma mars 2011 vägde då 77kg på 192cm. sommaren innan hade jag kört 3 månader gym lite sporadiskt. Har idrottat hela mitt liv bandy, fotboll.

resten av bilderna är från denna månad vägandes 96kg morgonvikt på 192cm. har dokumenterat allt sen ja började styrketräna.

mvh

Ante!"
 

Tjena mannen! Grymt att höra att du gillar bloggen och youtube-kanalen :)
 
Först och främst! Jävligt bra jobbat! Det syns tydligt att du lagt på dig en hel del muskler, ser grovt ut, kul att se! 
 
 
Jag tycker inte du på något sätt nått en kritisk punkt vad det gäller fettprocenten. Dock så tycker jag att en deff till sommaren vore en bra idé. Eftersom du inte ligger på någon jättehög fettprocent, skulle gissa på 15-17 % så behöver du nog inte deffa stenhårt, speciellt inte sen det blir din första deff, går man ut för hårt är det lätt att det går fel, speciellt om det är första gången. 
 
Jag tycker du ska göra en lättare deff. Sikta på att gå ner till ca 90, förmodligen kommer du att gå ner mer i vikt, jag har i alla fall för vana att underskatta den mängd vikt jag går ner. Jag skulle börja i mitten av Mars, och sätta slutdatum någonstans i Juni. Då har du tid på dig att gå ner i vikt och att hinna med misstag (misstag i form av sjukdomar etc). 
 
- Sikta på att gå ner till ca 90 kg, titta dock snarare i spegeln än på vågen
- Bli inte förtvivlad om du går ner mycket i vikt utan att tappa märkbart med fett, det kommer att försvinna en hel del vatten också. 
- Gå långsamt framåt, trappa succesivt ner på kaloriintaget. 
- Se till att behålla styrkan hela tiden; Tappar du i styrka kommer du tappa muskelmassa. 
 
Jag tror att det kommer se grymt ut om du går ner en del i fett! Tänk dock på att det är första deffen och därmed den svåraste, se även till att lära dig så mycket som möjligt om hur din kropp fungerar när du går ner i vikt, alltså hur du svarar på olika saker.
 
 
/Mackan

RSS 2.0