Klargörande angående scheman!

"Schemat ser riktigt vettigt ut. Skulle kunna tänka mig att testa detta ett schema. Jag ser en nackdel, det är att schemat bara avser 3 pass/vecka. Det optimala för min del hade varit 4 pass/vecka. Har du några tips på hur man skulle kunna vidareutveckla detta schema till ett 4-dagars istället? MvH "
 

 
Tjena!
 
Ett 3-split innebär inte att man tränar 3 dagar i veckan utan att man har 3 olika pass som man kör rullande efter varandra. Vissa tycker att det är smidigt att köra en viss muskelgrupp på en viss dag i veckan, exempelvis bröst på måndag, som till och med fått namnet "Chest-Monday" i BB-kretsar. Om du vill låsa fast passen till vissa dagar kan du byta till ett 4-split, men om du tycker att 3-splitet känns vettigt tycker jag att du ska köra dem passen så många dagar du vill. Alltså kan du köra 2 eller 6 pass i veckan, så länge du vilar tillräckligt mellan de musklerna du tränat. 
 
Exempel: Vecka x: Pass 1, måndag. Pass 2 tisdag, Pass 3 lördag
               Vecka y: Pass 1 tisdag. Pass 2 onsdag, Pass 3 torsdag, Pass 1 lördag, Pass 2 söndag
               Vecka z: Pass 3 tisdag etc etc...
 
Alltså, det finns ingen egentlig anledning till att köra en viss muskelgrupp en viss dag i veckan utan det går bra att köra den så fort du känner dig fräsch från föregående pass. 
 
Men om du känner att du vill låsa passen vid dagar (kan vara skönt för rutinens skull) kan jag rekommendera följande 4-split. 
 
http://mackansvarar.blogg.se/2012/february/4-och-5-split.html
 
Hoppas jag inte var jätteotydlig nu, lycka till med träningen! 
 
 
/Mackster

Kommentarer
Postat av: Simon

Skulle vilja höra vad du tycker!
Jag kör just nu såhär:
Mån - Bröst,Utsida axel,Triceps (focus på bröst)
Tis - Rygg,Biceps,Baksida axel
Ons - Ben,mage
Tor - Axlar,Bröst (Fokus på axlar med pressar)
Fre - Marklyft,Armar

Jag gillar schemat, ända negativa jag kan tänka mig är att triceps tränas i rad om man tänker på pressarna på torsdagen.

Men nu det jag tänker på, Jag ttycker inte att jag utvecklas speciellt bra muskelmässigt och funderar på om det är dags att byta upplägg. Även fast jag trivs med det.

Problemet är bara att jag vet inte vad jag skall byta till.
Jag vill t ex testa ett beprövat program, T ex helkropp och halvkropp varannan dag med bestämt antal set per övning.
Jag vill även testa Layne nortons upplägg http://www.simplyshredded.com/mega-feature-layne-norton-training-series-full-powerhypertrophy-routine-updated-2011.html

Eller så funderar jag på att bara hoppa på ett upplägg där man kör en muskel 1 gång per vecka. som en 4 split.
Men hur ska jag veta om jag borde köra ett frekvent program eller inte? Tycker det känns dumt att vila 7 dagar när muskeln kanske är återhämtad efter 3 dagar...
Vad tycker du?
Hoppas du kan ge mig lite tankar när du har tid :)

2012-09-22 @ 01:31:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0