Att tänka på vid grillfesten!

Även om sommaren tyvärr uteblev i Europa detta år så fann jag det ändå lämpligt att ge några tips till de grillsessioner som utan tvivel kommer att bli av!

 



1) Undvik alkoholen! Detta kanske säger sig självt men om ditt syfte ändå inte är att bli full kan man gott hoppa över ölen till maten, det är trots allt kalorier som du kan lägga på saker som är både bättre för dig och din kropp och samtidigt godare. Exempelvis lägger jag hellre de kalorierna på mer KÖTT! Dessutom är alkohol en otroligt dum idé oavsett då det är ogynnsamt för både fettförbränningen och proteinsyntesen. 

2) Skär ner på kolisarna! Även om potatissallad and the like är väldigt gott så kommer det enligt min mening inte i närheten av det grillade köttet. Dessutom så är de flesta såser till köttet otroligt feta (ja, jag tänker på dig Lallerstedt) och som vi vet är fett + kolisar ingen optimal kombo. 

3) Satsa på att få i dig så mycket näring som möjligt! Som alla vet är allting som är grillat väldigt gott, detta innebär att man med fördel kan slänga på nyttiga saker som vitlök på grillen. Gott + nyttigt = profit. 


Slutligen: Varje tillfälle vid grillen är ett tillfälle att trycka i sig så mycket protein som det bara går!

/Mackan


Läget då?

Jo tack!

För det första måste jag be om ursäkt för dålig uppdatering, är svårare att hinna med kvalitativa inlägg när man jobbar och gymmar en bit bort från bostaden. 

Hur som helst så är deffen "officiellt" sett avslutad. Jag kommer vid ett senare tillfälle att skrive en längre resume över min långa och hårda deff, med lite före och efterbilder, saker jag lärt mig under vägen etc. Detta blir dock till nästa vecka då jag måste ha tillgång till mina förebilder. 

Just nu kommer jag i alla fall att fokusera på att trycka upp 150 i bänkpress innan jag deffar ytterligare en sväng. 

Kom gärna med frågor också! Det var ett tag sedan nu!

Här är en formbild!
 

/Mackan

Powerwalk på Öland.


Intervaller!



Som rubriken antyder så körde jag igår intervaller. 

Ett bra pass kan se ut på följande sätt:
 
Välj ut en sträcka mellan 40-60 meter. Spurta så fort du bara kan. Vila i 15-30 sekunder. Upprepa proceduren ca  
12-15 gånger. 

Detta är ett utmärkt sätt att träna kondition. Dessutom är det otroligt tidseffektivt, mitt pass tog ca 20 minuter, och jag har idag träningsvärk i benen! Inte illa för 20 minuters träning!



Dagsformen!

/Mackan

Dagsformen, en vecka kvar på deffen.







Som sagt en vecka kvar på deffen. Tror inte att jag kommer hinna så långt på den kvarvarande veckan. Men kommer ändå att fullfölja, tills dess tänker jag tänka ut en plan för hur jag ska avsluta deffen. Min tanke nu är att långsamt öka kaloriintaget, som till största delen ska bestå av protein. Nästa vecka kommer en lite längre summering av deffen; Före och efterbilder, lärdomar etc.

/Mackan


Video: T-bar-rodd



Alla roddövningar syftar till att bygga ett bra djup på ryggen. Den primära muskelgruppen är de stora "fileérna" på ryggen. Jag lägger personligen ganska mycket tid och energi på roddövningar. T-bar-rodd är en utmärkt övning, dock är skivstångrodd min primära roddövning. I övrigt finns en del sittande varianter. Jag som gillar variation brukar köra lite olika från pass till pass. Oftast gör jag tre olika roddövningar per ryggpass.

Utförande: Ponera att du har ett finger mitt på ryggen som du med din ryggmuskulatur ska klämma till. För armarna bakåt längs ryggen tills du når magen med vikterna. Håll som vanligt emot på den sista repetitionen!


/Mackan


Videor: Flyes






Som efterfrågat är här videor på hantelflyes och uppåtlutande hantelflyes.

Teori: Hantelflyes sägs bygga bredd på brösten medan pressar sägs bygga djup. Hurvida detta stämmer eller ej vågar jag inte säga. Jag kör flyes för att jag tycker att den tar bra och för omväxlingens skull. 

Praktik: Målet är att krama rörelsen istället för att, som under bröstpress, pressa. Du kan med fördel tänka dig att du har ett träd ovanför dig som du ska krama om. I toppenläget behöver du inte stanna genom att slå ihop hantlarna utan kan stanna med hantlarna någon centimeter från varandra, detta kommer att ge bättre flyt under rörelsen. Som ni ser så går jag inte särskilt djupt i mitt utförande, syftet med detta är att undvika belastning på bicepssenan och axlarna. Jag kör nästan aldrig uppåtlutande hantelflyes, detta då jag hittar mycket bättre kontakt med den raka varianten. 

Flyes går även att köra i cablecrossen. Utförandet är liknande där den kramande rörelsen är definierande för övningen. Slutligen bör det tillägas att det inte lönar sig att vara viktkåt under hantelflyes, övningen är till för att hitta bra kontakt med brösten, inte att flytta tunga vikter, dessutom är det relativt lätt att skada sig med denna övning.

/Mackan

Dagsform/Dagens pass



Körde idag ett snabbpass vilket bestod av tyngdlyftning och militärpress. Eftersom jag i princip endast hade tillgång till en skivstång var detta vad passet gick ut på. Som ni kanske misstänker hade jag ingen till hands som kunde filma, så jag tog ett dåligt kort istället. 

Började med militärpress, 10 x 60.
Sedan körde jag singlar på tyngdlyftningen för att få in tekniken!
/Mackan

Dagens pwo-låt!



Nästa gympass filmar jag intruktionsvideor för marklyft och t-bar-rodd alternativt hantelflyes!

Världens snyggaste träningshylla!



Har just återinstallerat mig i Ekskogen. Och har lagt upp mina träningsgrejer i en fin hylla. 

Längst ner till vänster står mina tynglyftningsskor. Dessa ger mig lite mer stabilitet när jag kör knäböj (har börjat köra djupare böj för ökad hypertrofi och för att bli få godkända lyft vid eventuella tävlingar). 

Artiklarna på mittenhyllan har på sistonde fått lite uppmärksamhet, något jag hoppas att jag kan ändra på under sommaren.

/Mackan

Deffa under tentaperiod.



Har som sagt haft en del studier att ta i tu med på sistonde, varav min frånvaro av kloka ord och råd.

Jag hade en tenta i torsdags, en idag och en på måndag. Jag har deffat på som vanligt. Det vore en lätt utväg för mig att skylla på studierna och äta normalt. Jag har även full förståelse för de som gör det, studierna kommer trots allt i första hand. 

Anledningen till att jag inte tummat på "reglerna" är att det kommer vara lättare att ta en genväg nästa gång. Visst, jag kommer få sitta någon extra timme med att få in litteraturen och modellerna i hjärnan, men det blir värt det om två veckor när denna deff är över och jag vet att jag gjort mitt bästa. 
Hittar man undanflykter och genvägar en gång gör man det lätt igen.
 
Dock rekommenderar jag inte att man bör hårddeffa under en tuff tentaperiod om man vet med sig att man blir exceptionellt seg i huvet av att äta lite. Då får man sätta upp andra mål som blir rimliga att nå. I alla fall har jag min sista tenta på måndag, sedan är det som sagt 2 veckor kvar till deffen officiellt är över.
 
Kom gärna med förslag på övningar som jag kan göra instruktionsvideor på!
 
/Mackan

RSS 2.0