Ny sida!

Ny sida (ersätter): http://mackansvarar.se/
 
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Latsbrah/473615382674663?fref=ts
 
Youtube: https://www.youtube.com/user/TheLatsbrah
 
/Mackan
 
 

Marklyft kan rädda liv :)

"– Det finns alltid en hjälte, i det här fallet är det en granne som får så pass mycket adrenalin att han förmår lyfta bakänden på bilen så att man kan dra loss barnet, säger Albin Näverberg på Stockholmspolisen.

Den sjuårige pojken kördes till Astrid Lindgrens sjukhus, men ska inte ha fått några allvarliga skador. Bilen beskrivs av Näverberg som en medelstor Volkswagen Passat."

Saxat från:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/granne-lyfte-bil-raddade-barn_8147506.svd

Videologg på Engelska angående kosttillskott.

Inget nytt för för mina true friends men lägger upp den ändå :).
 

Angående steroider

 
/Mackan

Regarding deadlifts!


Fråga angående kosttillskott

"Tja såg dig i en tråd på kollozeum om Yohimbine (gammal) Undrar om du tar något liknande som effe eller synephrine under deff, eller fungerar det lika bra med cardio och diet för att komma till tävlings form?"
 

Tjena! Efedrin är olagligt och jag tar ingenting som är olagligt för att undvika missförstånd. Detta gäller även Yohimbine som för övrigt är en naturlig produkt. 
 
Ett kaloriunderskott är the way to go under deff, detta uppnås genom diet och eventuell cardio. Jag använder mig mycket av te och kaffe för dess uppiggande och hungernedsättande effekter. 
 

Att ha råd med mat

"Hur mkt pengar lägger du på mat i månaden? Är det inte svårt att ha råd med mycket bra mat som student?"

 



Bra fråga!

 

Jag har ingen satt budget för mat eller böcker. Per månad brukar det dock gå åt ca 1600-1800 kr. Ibland mer, ibland mindre. Beror lite på hur läget annars ser ut. Kostnaderna för mat går ju även ner under deff eftersom kvantiteterna sjunker. Jag spenderar inte särskilt mycket pengar på andra saker än mat (förutom hyra och andra måsten). Har sagt till mig själv att jag inte ska snåla när det kommer till att köpa bra mat. Med detta sagt blir det ofta budgetvarianterna av saker som jag köper mycket av. Exempelvis köper jag Icas vanliga mjölk, (7,50 kr/liter) istället för Arlas ekologiska som ligger på över 10 kr/liter och ser till att köpa kyckling när det är rea. Övriga varor försöker jag hålla en högre kvalitet på. Har bland annat gått tillbaka till ekologiska ägg.

 

I övrigt är jag ganska noga med min privatekonomi (läser ju trots allt just ekonomi :) ). Felet många gör med sin matbudget (om de har någon) eller med sina pengar i allmänhet är att de gör onödiga småköp hela tiden. Med onödiga småköp menar jag exempelvis att springa in på Pressbyrån för att ta en kaffe eller en frukt eller en påse halstabletter. Ser samma sak på Ekonomikum dagligen, kön till att köpa kaffe är alltid väldigt lång. Istället för att lägga en 20:a på detta varje dag kan man med fördel ta med en termos. Menar inte att vara en sosse här utan vill bara påpeka att man kan vara smart med sitt spenderande för att få mer pengar över till saker man verkligen tycker om. 

 

Vidare dras jag inte med utgifter som andra har. Exempelvis dyra utekvällar med alkohol och fyllekäk (för att ta ett klassiskt studentexempel) och även den nyss nämnde kaffekonsumtionen. Observera att jag självklart inte tycker att man ska dra in på saker som ger en njutning, vill bara påpeka det orimliga i att ha råd med precis allt man vill ha. Ens privata ekonomi är egentligen inte så annorlunda från ett lands ekonomi; Allt handlar om prioriteringar.

 

För att ge ett kortare svar på din fråga: Om man väljer att prioritera mat går det att som student äta bra. Om man däremot väljer att prioritera annat kan det bli knivigt. 


:)

 
Hittade denna på rea härom dagen. Även om det är deff finns det alltid plats i både mitt hjärta och mitt dagliga kaloriintag för en god, gammal hederlig ost. 

Blandade bilder

Laxmackor. Grovt bröd, gravad lax, Philadelphia, isbergssallad. 
 
 
Ägg, brocolli, spenat, pumpakärnor, linfrön, diverse kryddor.
 
 
Keso, mandarin, kanel. 
 
 
 
 
 
 
 

Utmaning, knäböj.


Dagsformen!

 
Hade ganska bra tryck när jag vaknade av någon outgrundlig anledning när jag vaknade så drog till med denna. 
 
Hade vilodag igår (kommer ha det idag med) för att återfå lite kraft i kroppen. Har kört 6 dagar i veckan förutom en vecka sedan början på December så jag kände att en lite "längre" vila på två dagar var på sin plats. 
 

Min ljudbok!

Är utan tvekan en stark motivator till mina deffpromenader. Självklart skulle jag gått även utan den men den gör promenaden ack så mycket trevligare. 
 
 

Excalibur av Bernard Cornwell. Har läst de flesta av hans böcker och har länge haft ögonen på hans trilogi om den mytomspunna Kung Arthur. Författaren skriver böcker inom genren historical fiction, denna bok är alltså inte fantasy som man lätt kan tro då den behandlar en historia som brukar kopplas samman med övernaturlighet och magi. 

 

Aaaaaaanyway. Ljudböcker är the way to go när det gäller promenader, lyssnar man på en bra bok kan den förvandla ett tråkigt måste till en trevlig stund. 

 

Bjuder även på en halvkass "dagsformsbild" (vecka gammal). Tagen dagens innan deffen officiellt startade. 

 
 
/Mackan

Mackans matkasse!

 Tänkte dela med mig av dagens inköp. Eftersom vad jag äter som sagt är en av de vanligare frågorna så tänkte jag att det kunde vara en god idé att helt enkelt ta ett trevligt kort på vissa av de varor jag köper. 
 
 
 
 
 
 
1. Mjölk är som alltid en självklarhet.
 
2. Ägg och tonfisk är goda proteinkällor, räkorna var på extrapris. 
 
3. Keso är ett snabbt och proteinrikt mål (blir lite disk också).
 
4. Mandariner är min favoritfrukt, fungerar bra i keson samt som PWO-kolisar. Godispåsarna är i princip rena kolisar som äts i samband med PWO. 
 
5. Isbergssalladen är för att göra maten lite roligare. 
 
6. Oliver är jag väldigt förtjust i. De gör även maten lite godare samt hjälper till att få den sargade grekiska ekonomin på fötter :).
 
7. Grönt te är ett givet tillskott vid deff. 
 
 
 
/Mackan
 
 
 

Deffdag 1

Idag började min deff "officiellt" sätt. Som jag säkerligen nämnt tidigare tycker jag att det är fördelaktigt att glida in i deffen snarare än att kliva in i den där skillnaden består i att man succesivt sänker sitt kaloriintag. Mina planer för nästkommande vecka är således att behålla mitt kaloriintag men att lägga till en promenad varje dag. Jag räknar med att min ca 50 minuters promenad tar ca 300 kcal i anspråk vilket kommer leda till ett underskott på ca 300 kcal. Förutsättningen här blir då alltså att jag legat på en  kalorijämnvikt fram tills nu. 
I övrigt kommer allting annat se likadant ut. Fortsätter med andra ord på mitt 4-split 6 dagar i veckan. 
 
Glory to Sparta! 
 
 

200 kg i knäböj (äntligen)

 
 
Så sjukt skönt att ha klarat detta mål.
 
 
/Mackan

RSS 2.0